Любіть життя, бо воно єдине і ніколи не повториться... Насолоджуйтесь життям...Живіть так, щоб вам ніхто не дорікнув, що ви просто животіли, залиште після себе добрий слід. О.А.Захаренко
Відділ освіти, у справах сім’ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації

Патріотичне виховання

Головне меню

 

05.06.2017
 
 Лебединські «Гайдамаки» упевнено змагалися у фіналі військово-патріотичної гри «Джура»

 

 

Кінець травня для школярів і педагогів є найгарячішим періодом навчального року. Для учнівського та педагогічного колективів Лебединського НВК №3 не став він легшим і цьогоріч, адже вчетверте вони стали учасниками обласного етапу Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри "Сокіл"("Джура"), який, як правило, організовується наприкінці останнього весняного місяця. Шкільний рій «Гайдамаки», ставши переможцем ІІ районного етапу гри, представляв Шполянський район на обласних випробуваннях. 

 


 

01.02.2017

Народ наш-не перемогти

 

30 січня в Шполянському НВК  «ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 – гімназія» пройшла загальношкільна лінійка, присвячена трагічним подіям січня 1918 року під Крутами. Просвітницька група 8-М класу ознайомила гімназистів з жахливою сторінкою історії  нашої держави. 300 юнаків – цвіт тодішньої української патріотичної молоді – поклали буйні голови, захищаючи від інтервенції Українську народну республіку. То були гімназисти та молоді студенти, не призначені до військової справи. Їхнім душі протестували проти насильства, вбивств, та саме бій під Крутами став для них першим і останнім у їхньому житті, бій юних захисників української незалежності. Хвилиною мовчання вшанували пам'ять про відважних юнаків. З уст виступаючих звучали патріотичні вірші та слова захоплення подвигом хлопців.Мета тематичної лінійки- виховання почуття патріотизму, поваги до історичного минулого українського народу. Учні були вражені подвигом майже своїх однолітків, які у такий вирішальний для України час не стали осторонь і до останнього боролися за Батьківщину.


16.12.2015

Бажання миру і добра – в серцях і душах…

Сьогодні десятки тисяч патріотів нашої держави знаходяться на Сході країни, на передовій, захищаючи свободу, незалежність та територіальну цілісність України. З метою виховання в учнів патріотизму, шанобливого ставлення до рідної країни, гордості за наших захисників днями у навчальних закладах району відбулися зустрічі військового комісара Шполянського райвійськомату підполковника Тіхонова Олександра Івановича, старшого офіцера відділення комплектування ст. лейтенанта Бойка Анатолія Івановича, воїнів - учасників АТО - лейтенанта Собеннікова Андрія Юрійовича та солдата Вітіва Михайла Васильовича. Спілкуючись зі студентами Васильківського професійного ліцею, учнями Матусівського №1, Сигнаївського НВК, міських НВК №3 та ЗОШ №5, районний військовий комісар розповідав про свою службу у Збройних Силах України, участь в антитерористичній операції, перспективи та престиж проходження громадянами України контрактної служби. Анатолій Бойко проаналізував зміни у законодавстві щодо термінів проходження строкової служби громадянами України, призовного віку, а також акцентував увагу на  обов’язковій приписці громадян України до призовної дільниці, особливостях надання відстрочок громадянам призовного віку від 18 до 27 років.Запрошені гості не на багато старші за учнів-старшокласників, а вже встигли побувати на війні та зустрітися зі смертю. Це люди сильної волі, міцного характеру, впевнені в собі,справжні патріоти України.З болем в очах бійці А.Ю.Собенніков та М.В.Вітів розповідали школярам, що пережили за час, проведений в зоні АТО, і про те, як листи, які приходили до них від дітей, додавали сили і наснаги боронитись від загарбників. Хлопці поділилися з учнями спогадами і своїм прикладом показали, що не тільки словами можна любити свою Батьківщину, але й вчинками доводити це. Бійці щиро подякували дітям за те,що вони морально підтримують їх своїми малюнками, оберегами. Ця підтримка для воїнів є надзвичайно важливою. Із вдячністю згадували мужніх і самовідданих волонтерів.Під час зворушливих зустрічей старшокласники ставили чимало запитань гостям. Відповідаючи на них, запрошені воїни намагалися у доступній формі розповісти школярам про життя на війні, про те, як боронилися і наступали, про допомогу волонтерів, про солдатську єдність, братство і про все те, що цікавило дітей.. Дівчаток- питання проходження військової служби за контрактом та які посади вони можуть обіймати. Хлопці запитували про озброєння армії України: яку зброю воїни застосовували на Сході країни,  на якій бронетехніці боронили кордони України. Віриться, що такі заходи допоможуть дітям на прикладі своїх краян побачити, що «патріот» – це не просто слово, а також навчитися шанобливому ставленню до Батьківщини, відчути гордість за безстрашних захисників Вітчизни, а ще залишать у молодих душах віру в краще майбутнє України і нестримне бажання бути схожими на тих, хто зараз захищає суверенітет, свободу і цілісність нашої держави.


16.07.2015

Виховуємо юних патріотів

Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності» та з метою формування  сучасної національної ідентичності на кращих прикладах мужності і звитяги у загальноосвітніх навчальних закладах району протягом 2014-2015 року сплановано і проведено цикл Уроків мужності (використовувалися активні форми і методи проведення: соціально-проектна діяльність, рольові ігри, диспути, акції, конкурси, уроки-реквієми, презентації, виставки, екскурсії місцями бойової слави, військово-спортивні ігри).Уроки мужності присвячено святковим та пам'ятним дням, що відзначають в Україні. До заходів активно залучалися  учасники бойових дій, ветерани , волонтери, представники правоохоронних органів, які є прикладами мужності і героїзму, стійкості і витривалості народу.У всіх навчальних закладах району поновлено шкільні  та класні куточки державної символіки. Під час проведення державних свят, спортивних змагань  виконується Гімн України і вноситься державний Прапор. У багатьох навчальних закладах звучання державного Гімну проводиться наживо (учні співають самостійно, без музичного супроводу).Протягом 2014-2015 н. р.  навчальні заклади взяли участь у конкурсах знавців української мови імені Шевченка, імені П. Яцика, «Соняшник», конкурсу юних поетів «Тарасовими шляхами», відбулися літературно-музичні вечори: «Українські вечорниці» , «Наш Тарас»; зустрічі з поетами рідного краю, конкурси на кращого читця поезій Т. Шевченка, поетів – земляків. Постійно ведеться робота по оновленню експозицій музеїв історії села, народознавчих кімнат, кімнат та залів Бойової слави, їх фонди періодично поповнюються матеріалами пошукової роботи учнів.Триває робота пошукових загонів району по збору матеріалів для тематичного альбому «Народжені захищати Батьківщину», присвяченого учасникам АТО на Сході України. У навчальних закладах продовжується робота по створенню куточків, присвячених учасникам АТО. З метою увічнення пам′яті випускників, які загинули за державний суверенітет і територіальну цілісність України, встановлено 2 меморіальні дошки на спорудах Матусівського НВК № 1 - Лифарю С.І., капітану прикордонної служби, Ярославського НВК - Тихолозу А.П.,бортінженеру вертольота.У районі організовано роботу 22 волонтерських загонів, які систематично надають допомогу вдовам, людям похилого віку, доглядають за могилами , обелісками Слави.У 2014-2015 н.р з’явився ще один напрямок волонтерської роботи-психологічний (відвідування сімей учасників АТО, надання їм посильної допомоги). Старшокласники  стали ініціаторами співпраці з волонтерськими організаціями, було проведено спільні акції: «Армія чекає твоєї допомоги!», «Зігріємо серце кожного солдата», «Назустріч мрії» (збір коштів, речей, продуктів бійцям), «Оберіг захиснику Вітчизни», «Лист пораненому».З метою популяризації дитячо-юнацької військово-спортивної гри «Сокіл»  районним методичним кабінетом було організовано семінар, на якому ділився досвідом роботи у цьому напрямку директор Лебединського НВК № 3 Осаула С.О. До участі у грі готуються долучитися Сигнаївський НВК та Матусівський НВК № 1. Рій «Гайдамаки» Лебединського НВК № 3 виборов IVмісце в обласному етапі гри.Під час роботи пришкільних таборів відпочинку відбулися екскурсії по Шполянщині як географічному центру України. На підсумковій конференції районної Ліги старшокласників було презентовано кращий досвід навчальних закладів з національно – патріотичного виховання; нагороджено осередки учнівського самоврядування навчальних закладів за активну участь в Інтернет – проекті обласної Ліги старшокласників «Ми – патріоти Черкащини».Посібник «Організація роботи загальноосвітнього навчального закладу з питань патріотичного виховання молоді» (Гончаренко Т.М., Ляшко Н.К, Матусівський НВК № 1) взяв участь у обласній виставці педагогічних технологій та занесений до обласного каталогу «Досвід організації патріотично спрямованої взаємодії у навчальних закладах Черкащини».

Попович С.В., методист з виховної роботи РМК відділу освіти


25.03.2015

Повертайтеся живими, українці!

На нашу землю прийшла найстрашніша біда - війна. Але ми віримо, що вона завершиться Перемогою. Ми вдячні бійцям, які, не шкодуючи власного життя і здоров’я, намагаються зберегти мир для всієї України. У цей непростий, доленосний час ми не можемо залишатися байдужими, спокійно чекати розв’язки та сподіватися, що біда омине стороною. Тому весь народ повинен сказати своє слово, показати не тільки на словах, а й справами своє ставлення до подій. З метою посилення рівня патріотичного виховання, активізації творчого розвитку дітей з січня по березень 2015 року проходила акція «Повертайся живим!» До акції долучилися вихованці 9 навчальних закладів району: Шполянської ЗОШ №1 (вчитель Микитенко С.Г.), Шполянської ЗОШ №5 (вчителі Лук’яненко М.О., Вергелес В.Д.), Шполянського НВК №3 (вчителі Спільніченко Т.В., Кукса Л.О., Дубина В.О.), Шполянської школи-інтернату (вчитель Цвіркун В.Л.), Товмацького НВК (вчитель Кукуруза А.А.), Іскренської ЗОШ (вчитель Лебедович Л.М.), Капустинського НВК (вчительГуріненко Т.І.), Лебединського НВК №1 (вчитель Каракоця О.І.), Скотарівського НВК (вчитель Дашко О.В.). На уроках трудового навчання та гуртках діти разом зі своїми наставниками виготовляли обереги, листівки, сувеніри, грілки для приготування їжі, кухонні дошки для воїнів АТО.25 березня голова Шполянської районної державної адміністрації В.М.Потапенко разом з районним військовим комісаром О.І.Тіхоновим відвідали бійців 14 батальйону територіальної оборони в м.Волноваха Донецької області та вручили бійцям доробки юних патріотів, які залишили в них частинки своїх світлих душ, мрії про мир і спокій у нашій незалежній державі.


12.03.2015

Національно-патріотичне виховання  як складова частина духовного розвитку громадянина України

У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває патріотичне виховання учнівської молоді. Тому саме цій темі і було присвячено семінар  заступників директорів із виховної роботи та педагогів-організаторів, який відбувся 11 березня 2015 року на базі районного методичного кабінету. Відкрила зібрання методист РМК  Попович С.В., яка ознайомила присутніх із методичними рекомендаціями  та нормативно-правовою базою з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. Було акцентовано увагу на поновленні шкільних та класних куточків державної символіки, встановленні флагштоків та  впровадженні активних форм роботи з патріотичного виховання підростаючого покоління. Досвідом роботи з організації  національно-патріотичного виховання у закладі поділилися заступники директорів із виховної роботи:  Лепенець Н.Л. (Шполянська ЗОШ № 1), Кучеренко Є.М. (Сигнаївський НВК), педагог-організатор Гончаренко Т.М. (Матусівський НВК № 1). Про виховання учнів засобами музейної педагогіки та етнопедагогіки йшлося у виступах заступників директорів із виховної роботи Кендзюк С.А. (Журавський НВК) та Марич В.І. (Кримківський НВК).  Заступником директора із виховної роботи Броварською І.В. (Станіславчицький НВК) було презентовано  краєзнавчу та народознавчу роботу у навчальному закладі, а педагогом-організатором Седик Г.О. (Шполянська ЗОШ № 5)- пошукову роботу (на прикладі гуртка «Пошук»). З метою удосконалення змісту, форм та засобів патріотичного виховання учнівської молоді  методистом РМК Попович С. В. ознайомлено присутніх із методичними рекомендаціями з організації Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») у загальноосвітніх навчальних закладах. Власним досвідом роботи у даному напрямку поділився директор Лебединського НВК № 3 Осаула С.О. По закінченню було підведено підсумки семінару і наголошено, що є дуже важливим, щоб учні, незалежно від національності та регіону проживання, ідентифікували себе з Україною, прагнули жити в Україні, розуміли необхідність дотримання конституційних і правових норм, сприймали регіональну історію як частину загальної історії України, відчували власну причетність до майбутньої долі рідного краю як невід’ємної складової єдиної країни.


20.02.2015

Звернення Міністерства освіти і науки України до педагогів, учнів, студентів та батьків щодо дня Героїв Небесної Сотні та пошанування українських захисників

Рік Революції Гідності та російсько-української війни на сході країни стали переломними історичними подіями. Події на Майдані та на Східному фронті проявили вражаючу незламність, патріотизм та хоробрість українських захисників, які ціною свого здоров’я і життя боронять від агресора незалежність та цілісність нашої країни. Звертаємося до педагогів, учнів, студентів та батьків із закликом належно вшанувати героїзм українських захисників. І тих, які полягли, і тих, які сьогодні зі зброєю в руках захищають суверенітет України.20 лютого – у день Героїв Небесної Сотні, а також щорічно – у День захисника України 14 жовтня пам’ятаймо про них, знайомих і не знайомих; вони виконали свій обов’язок перед народом і країною.Також вважаємо, що в час, коли кращі люди нашої країни жертвують своїм життям і здоров’ям заради нас, творять історію нових Збройних Сил України, відзначати, нехай навіть «за звичкою», 23 лютого - скасований як свято Указом Президента №806/2014 від 14 жовтня 2014 року день армії чужої держави, яка забирає життя українських громадян і плюндрує українську землю, було б і непатріотично, і аморально.Маємо власну країну, власну історію, власну армію, власні свята, власну гідність.Слава Україні!Героям слава!


21.10.2014

Малюнки шполянських школярів стануть оберегами для воїнів

Сьогодні у Шполі  за участю голови Черкаської обласної державної адміністрації Ю.О.Ткаченка відбулося вручення  позашляховика марки «Nissan» для бійців батальйону територіальної оборони «Черкаси», ключі від якого у присутності місцевої громади отримав командир військового формування Микола Радченко. Перед відправкою на Схід священнослужитель отець Роман Саламатін освятив автомобіль. Як розповів голова облдержадміністрації Юрій Олегович Ткаченко, за даними Міністерства оборони України, від Черкащини в зоні проведення антитерористичної операції служить чи не найбільша кількість добровольців. А ще черкащани відправили на Схід більш як 20 легкових і понад 50 вантажних автомобілів воїнам, які самовіддано й мужньо захищають рідну землю. Вони відірвані від свого дому, їм не вистачає сімейного затишку, тепла. Тому школярі Шполянського району намалювали малюнки з побажаннями миру, перемоги, здоров’я і обов’язкового повернення додому живими та неушкодженими. Право передати їх Миколі Радченку надали президенту учнівської республіки Шполянського НВК «ЗОШ I-III ступенів № 3 – гімназія» Косенко Анні та міністру з питань здорового способу життя, командиру волонтерського загону «Товариш» Каландирцю Ярославу. Діти хочуть, щоб малюнки були для кожного солдата як оберіг від усього злого. Більшість бійців носять їх з собою. І вірять, що так вони вбережуться від ворожої кулі.


11.09.2014

Давайте допоможемо разом!

Сьогодні до відділу освіти Шполянської райдержадміністрації надійшло звернення Шполянської Спілки ветеранів Афганістану з проханням допомогти у зборі продуктів харчування для  батальйону «Черкаси», який знаходиться в зоні АТО. Відділ освіти звертається з проханням до учнів, працівників навчально-виховних закладів, батьків допомогти продуктами харчування, які  збираються у штабі  громадської організації «Шполянська районна самооборона Майдану» за адресою м.Шпола, вул.Леніна 49а (територія меблевої фабрики) до 16 вересня 2014 року включно, а також провести їх облік та роздрукувати список отриманих продуктів  у двох екземплярах (один - для відділу освіти, а другий здати разом з продуктами харчування).Перелік необхідних продуктів харчування:олія, цукерки, сало, печиво, тушонка, чай в пакетиках, паштети, кава розчинна, мед, цигарки, згущене молоко, макаронні вироби. Наперед вдячні вам за підтримку воїнів-  визволителів!


16.09.2014

"Лист пораненому"

Міністерство освіти і науки України спільно з Міністерством оборони України розпочинають Всеукраїнську акцію «Лист пораненому». Сьогодні десятки тисяч патріотів нашої держави знаходяться на передовій, захищаючи від терористів свободу, незалежність і територіальну цілісність України. На жаль, сотні солдатів і офіцерів отримали поранення і перебувають на лікуванні в госпіталях і лікарнях. Усім їм, як ніколи, потрібна увага, добре слово, повага і любов небайдужих людей. МОН і МО, департамент освіти і науки черкаської ОДА, відділ освіти Шполянської РДА запрошують усіх бажаючих підтримати наших військових, які отримали поранення в ході АТО і знаходяться на лікуванні або проходять реабілітацію в медзакладах. Допомога суспільства, дитячі малюнки, листи на підтримку поранених можуть сприяти якнайшвидшому відновленню їх моральних, психологічних і духовних сил. Детальну інформацію про адреси 20- ти військових медичних закладів можна отримати тут: аркуш 1, 2.


"Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього.

Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не гідний пошани.”

                                                                                                                 М. Рильський

Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованих норм життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних, культурних засад життя українського народу.Тому мета сучасного освітнього процесу- не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й сформувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя.Проблеми соціально-економічного становища українського суспільства на сучасному етапі, зниження рівня життя більшості населення , його розшарування, знецінення традиційних моральних норм, пропаганда жорстокості, бездуховності, насильства, невизначеність в оцінці подій історичного минулого українського народу негативно вплинули на моральні цінності підростаючого покоління. Рівень масової культури досить низький. Культ насилля і розпусти практично заполонив наші екрани, де мало не на кожному каналі ми можемо побачити аморальні чи агресивні сцени. Зарубіжні фільми часто пропагують західну систему цінностей, виховуючи у молоді культ споживацтва, прагнення до насолоди, вседозволеності.На наших очах виростає покоління молодих людей, позбавлених почуття національної гідності, гордості, якому насаджується безкультур'я, нівелюється совість, деградується мораль, честь, справедливість.«Педагогічна драма виховання,- за висловом академіка С.І. Гончаренка,- стрімко перетворюється на загальнонаціональну трагедію».Дані соціологічних досліджень засвідчують, що рівень патріотизму української молоді є недостатньо високим. У частини школярів можна відмітити прагнення до виїзду за кордон (зокрема 40 % молодих українців не хотіли б проживати в Україні).У цих умовах постає необхідність розв'язання на державному рівні найгостріших проблем, пов'язаних із вихованням патріотизму та формування національної свідомості у підростаючого покоління. Але особливу увагу потрібно приділяти саме молоді. Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344 затверджено Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Серед основних завдань Національної стратегії є побудова ефективної системи національного виховання на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей, забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини, формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності сім'ї за освіту і виховання дітей.Ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243, яким затверджено «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».Відповідно до орієнтирів виховання у сучасній школі виховання учнів здійснюється у контексті громадянської і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства і держави. Ще одним із нормативних документів є наказ Міністерства освіти і науки України від 27 жовтня 2009  року «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання молоді». Головною метою виховного процесу, як зазначається у Концепції, є набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов' язків , успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.Мети патріотичного виховання можна досягти шляхом реалізації таких виховних завдань:утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей, поваги до культурного та історичного минулого України;виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;підвищення престижу військової служби як виду державної служби, культивування ставлення до солдата як до державного службовця;визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави і суспільства;усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;формування етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу; визнання духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності культурної спадщини та майбутнього;формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;формування мовної культури, оволодіння і вживання української мови як духовного коду нації. Зміст героїко-патріотичного виховання передбачає глибоке розуміння природи учнів, їх індивідуальних рис і можливостей, повагу до особистості дитини, турботу про її гармонійний розвиток, встановлення взаємин співробітництва у навчально-виховному процесі.Патріотичне виховання молоді здійснюється за такими напрямами:

державний— базується на забезпеченні державою системи героїко-патріотичного та патріотичного виховання;

соціальний— ґрунтується на вивченні норм моралі, їх дотриманні, орієнтований на усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей та інтересів, виховання шанобливого ставлення до культури, історії, мови, звичаїв і традицій українського народу;

військовий— передбачає вивчення військової історії України, переможних битв Радянської Армії, основних зразків техніки і озброєння Збройних Сил України, набуття початкових навичок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах підготовки до захисту Вітчизни;

психолого-педагогічний— ґрунтується на вивченні психологічних особливостей молоді, урахуванні їх у процесі підготовки юнаків до військової служби, проведенні методичної роботи з узагальнення та поширення передового досвіду героїко-патріотичного виховання, вдосконаленні форм і напрямів цієї діяльності;

правовий— передбачає формування глибоких правових знань, прищеплення високої правової культури.

 Складний процес героїко-патріотичного виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей вихованців з урахуванням основних напрямів діяльності школярів. Основними формами патріотичного виховання школярів є:

інформаційно-масові(дискусії, диспути, конференції, “філософський стіл”, “відкрита кафедра”, інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, “жива газета”, створення книг, альманахів);

діяльнісно-практичні(творчі групи, осередки, екскурсії, свята, театр-експромт, ігри-драматизації, огляди-конкурси, олімпіади);

інтегративні(шкільні клуби, фестивалі, асамблеї, гуртки);

діалогічні  (бесіда, міжрольове спілкування);

індивідуальні(доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота тощо);

наочні(шкільні музеї, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, тематичні стенди тощо).

У процесі організації патріотичного виховання рекомендується дотримуватись таких принципів:

  • національної спрямованості – передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідної землі, свого народу, шанобливе ставлення до його культури;
  • гуманізації виховного процесу – вихователь зосереджує увагу на дитині як вищій цінності, враховує її вікові та індивідуальні особливості й можливості, не форсує її розвитку, спонукає до самостійності, задовольняє базові потреби дитини, виробляє індивідуальну програму її розвитку, стимулює свідоме ставлення до своєї поведінки, діяльності, патріотичних цінностей;
  •  самоактивності і саморегуляції – сприяє розвитку у вихованця суб’єктних характеристик; формує здатність до критичності й самокритичності, до прийняття самостійних рішень; поступово виробляє громадянську позицію особистості, почуття відповідальності за її реалізацію в діях та вчинках;
  • культуровідповідності – передбачає єдність патріотичного виховання з історією та культурою народу, його мовою, народними традиціями та звичаями, які забезпечують духовну єдність, наступність і спадкоємність поколінь;
  • полікультурності – інтегрованість української культури  у європейський та світовий простір, створення для цього необхідних передумов: формування у дітей та учнівської молоді відкритості, толерантного ставлення до культури, мистецтва, вірування інших народів; здатності диференціювати спільне і відмінне в різних культурах, сприймати українську культуру як невід’ємну складову культури загальнолюдської; 
  • соціальної відповідності – обумовлює необхідність узгодженості змісту і методів патріотичного виховання реальній соціальній ситуації, в якій організовується виховний процес.

Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, методів та форм його організації. Пріоритетну роль доцільно відводити активним методам,  застосування яких ґрунтується на демократичному стилі взаємодії, сприяє формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості. До таких методів відносять: соціально-проектну діяльність, ситуаційно-рольові ігри, соціограму, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, ігри-драматизації, створення проблемних ситуацій та ситуацій успіху, аналіз конфліктів та моделей стилів поведінки.Ні для кого не секрет, що не можна виховати сучасного патріота своєї батьківщини без клопіткої щоденної роботи в тісній співдружності зі старшим поколінням, його досвіду та надбань нашої держави, суспільства, родини. Саме ці головні аспекти закладені в основі патріотичного виховання.Ще з язичницьких часів на наших землях існував дуже зворушливий звичай: малюка, що тільки-но зіп'явся на ноги, старійшина роду брав на руки та ніс на могилу предків. Високо піднявши вгору, промовляв: «Поглянь, цей красивий світ належить тобі. Шануй його!», а коли ставив босі ноженята на могилу, ще урочистіше проголошував: «А це- земля твоїх предків, люби її і бережи!» Хіба може бути що кращим за цю естафету поколінь? І зайві тут будуть інші слова щодо патріотизму, прищеплення любові та гордості за свій рід, землю, рідний край.Сьогодні ніхто вже не здійснює такого патріотичного обряду. Відходять в інші світи старші покоління українців, що були свідк